Do strony www Gimnazjum nr 1 w Zgierzu

STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Rozmiar: 350 bajtów

Rozmiar: 3722 bajtów

SZCZEGÓŁOWE INFORMATORY O STANDARDACH EGZAMINACYJNYCH - www.oke.lodz.pl

Rozmiar: 1291 bajtów

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych Rozmiar: 984 bajtów

I. Czytanie i odbiór tekstów kultury

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. czyta teksty kultury (w tym źródła historyczne) rozumiane jako wszelkie wytwory kultury materialnej i duchowej człowieka, podlegające odczytywaniu i interpretacji, zwłaszcza teksty kultury należące do polskiego dziedzictwa kulturowego - na poziomie dosłownym, przenośnym i symbolicznym,
Rozmiar: 988 bajtów 2. interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy, odróżnia fakty od opinii, prawdę historyczną od fikcji, dostrzega perswazję, manipulację, wartościowanie,
Rozmiar: 988 bajtów 3. wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, w szczególności w tekstach literackich, publicystycznych, popularnonaukowych, aktach normatywnych, ilustracjach, mapach, tabelach, diagramach, wykresach, schematach,
Rozmiar: 989 bajtów 4. dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje - dostrzega środki wyrazu typowe dla: tekstów literackich, tekstów publicystycznych, dzieł sztuki plastycznej i muzyki,
Rozmiar: 986 bajtów 5. odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i świata - odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w polityce, gospodarce, kulturze i życiu społecznym,
Rozmiar: 988 bajtów 6. dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury: historyczny, biograficzny, filozoficzny, religijny, literacki, plastyczny, muzyczny, regionalny i wypowiada się na ich temat oraz wyjaśnia zależności między różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką, muzyką, literaturą),
Rozmiar: 988 bajtów 7. dostrzega wartości wpisane w teksty kultury.

II. Tworzenie własnego tekstu

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. buduje wypowiedzi poprawne pod względem językowym i stylistycznym, w następujących formach: opis, opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie, recenzja, rozprawka, notatka, plan, reportaż, artykuł, wywiad, ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, podanie, list, pamiętnik,

Rozmiar: 988 bajtów 2. posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych i ścieżek edukacyjnych,

Rozmiar: 988 bajtów 3. tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej,

Rozmiar: 989 bajtów 4. zna i stosuje zasady organizacji tekstu, tworzy tekst na zadany temat, spójny pod względem logicznym i składniowym,

Rozmiar: 986 bajtów 5. formułuje, porządkuje i wartościuje argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze,

Rozmiar: 988 bajtów 6. analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury,

Rozmiar: 988 bajtów 7. dokonuje celowych operacji na tekście: streszcza, rozwija, przekształca stylistycznie,

Rozmiar: 989 bajtów 8. wypowiada się na temat związków między kulturą rodzimą a innymi kręgami kulturowymi, w tym komentuje powiązania, zwłaszcza między kulturą polską a śródziemnomorską, oraz określa te powiązania w różnych obszarach: polityce, kulturze, gospodarce, życiu codziennym, w odniesieniu do przeszłości i w czasach obecnych,

Rozmiar: 986 bajtów 9. formułuje problemy, podaje sposoby ich rozwiązania, wyciąga wnioski, wypowiada się na temat sytuacji problemowej przedstawionej w tekstach kultury.

Rozmiar: 1291 bajtów

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych Rozmiar: 984 bajtów

I. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. stosuje terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze:
    Rozmiar: 286 bajtów a) czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze,
np. w podręcznikach, w prasie,
    Rozmiar: 286 bajtów b) wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań, obiektów i organizmów,
    Rozmiar: 286 bajtów c) stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska,
Rozmiar: 988 bajtów 2. wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych:
    Rozmiar: 286 bajtów a) stosuje w praktyce własności działań,
    Rozmiar: 286 bajtów b) operuje procentami,
    Rozmiar: 286 bajtów c) posługuje się przybliżeniami,
    Rozmiar: 286 bajtów d) posługuje się jednostkami miar,
Rozmiar: 988 bajtów 3. posługuje się własnościami figur:
    Rozmiar: 286 bajtów a) dostrzega kształty figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości,
    Rozmiar: 286 bajtów b) oblicza miary figur płaskich i przestrzennych,
    Rozmiar: 286 bajtów c) wykorzystuje własności miar.

II. Wyszukiwanie i stosowanie informacji

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. odczytuje informacje przedstawione w formie:
    Rozmiar: 286 bajtów a) tekstu,
    Rozmiar: 286 bajtów b) mapy,
    Rozmiar: 286 bajtów c) tabeli,
    Rozmiar: 286 bajtów d) wykresu,
    Rozmiar: 286 bajtów e) rysunku,
    Rozmiar: 286 bajtów f) schematu,
    Rozmiar: 286 bajtów g) fotografii,
Rozmiar: 988 bajtów 2. operuje informacją:
    Rozmiar: 286 bajtów a) selekcjonuje informacje,
    Rozmiar: 286 bajtów b) porównuje informacje,
    Rozmiar: 286 bajtów c) analizuje informacje,
    Rozmiar: 286 bajtów d) przetwarza informacje,
    Rozmiar: 286 bajtów e) interpretuje informacje,
    Rozmiar: 286 bajtów f) czytelnie prezentuje informacje,
    Rozmiar: 286 bajtów g) wykorzystuje informacje w praktyce.

III. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. wskazuje prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów:
    Rozmiar: 286 bajtów a) wyodrębnia z kontekstu dane zjawisko,
    Rozmiar: 286 bajtów b) określa warunki jego występowania,
    Rozmiar: 286 bajtów c) opisuje przebieg zjawiska w czasie i przestrzeni,
    Rozmiar: 286 bajtów d) wykorzystuje zasady i prawa do objaśniania zjawisk,
Rozmiar: 988 bajtów 2. posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych:
    Rozmiar: 286 bajtów a) zapisuje wielkości za pomocą symboli,
    Rozmiar: 286 bajtów b) zapisuje wielkości za pomocą wyrażeń algebraicznych,
    Rozmiar: 286 bajtów c) przekształca wyrażenia algebraiczne,
    Rozmiar: 286 bajtów d) zapisuje związki i procesy w postaci równań i nierówności,
Rozmiar: 988 bajtów 3. posługuje się funkcjami:
    Rozmiar: 286 bajtów a) wskazuje zależności funkcyjne,
    Rozmiar: 286 bajtów b) opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel,
    Rozmiar: 286 bajtów c) analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski,
Rozmiar: 989 bajtów 4. stosuje zintegrowaną wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych:
    Rozmiar: 286 bajtów a) łączy zdarzenia w ciągi przemian,
    Rozmiar: 286 bajtów b) wskazuje współczesne zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska przyrodniczego,
    Rozmiar: 286 bajtów c) analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym,
    Rozmiar: 286 bajtów d) potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym.

IV. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów:
    Rozmiar: 286 bajtów a) formułuje i sprawdza hipotezy,
    Rozmiar: 286 bajtów b) kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski,
Rozmiar: 988 bajtów 2. analizuje sytuację problemową:
    Rozmiar: 286 bajtów a) dostrzega i formułuje problem,
    Rozmiar: 286 bajtów b) określa wartości dane i szukane (określa cel),
Rozmiar: 988 bajtów 3. tworzy modele sytuacji problemowej:
    Rozmiar: 286 bajtów a) wyróżnia istotne wielkości i cechy sytuacji problemowej,
    Rozmiar: 286 bajtów b) zapisuje je w terminach nauk matematyczno-przyrodniczych,
Rozmiar: 989 bajtów 4. tworzy i realizuje plan rozwiązania:
    Rozmiar: 286 bajtów a) rozwiązuje równania i nierówności stanowiące model problemu,
    Rozmiar: 286 bajtów b) układa i wykonuje procedury osiągania celu,
Rozmiar: 986 bajtów 5. opracowuje wyniki:
    Rozmiar: 286 bajtów a) ocenia wyniki,
    Rozmiar: 286 bajtów b) interpretuje wyniki,
    Rozmiar: 286 bajtów c) przedstawia wyniki.

Rozmiar: 1291 bajtów

Standardy wymagań z zakresu języków obcych - język angielski Rozmiar: 984 bajtów

I. Odbiór tekstu słuchanego

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. określa główną myśl tekstu

Rozmiar: 988 bajtów 2. określa kontekst sytuacyjny

Rozmiar: 988 bajtów 3. stwierdza czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje

II. Odbiór tekstu czytanego

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. określa główną myśl tekstu

Rozmiar: 988 bajtów 2. określa główną myśl poszczególnych części tekstu

Rozmiar: 988 bajtów 3. stwierdza czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje

Rozmiar: 988 bajtów 4. określa intencje nadawcy tekstu

Rozmiar: 988 bajtów 5. określa kontekst sytuacyjny

Rozmiar: 988 bajtów 6. rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu

III. Reagowanie językowe

Uczeń:

Rozmiar: 986 bajtów 1. właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w celu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy

Rozmiar: 988 bajtów 2. rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury językalno-gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji

Rozmiar: 988 bajtów 3. przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża je w języku obcym

Do poprzedniej strony

Rozmiar: 3722 bajtów